diumenge, 21 de novembre del 2010

Pràctica 3: MOTIVACIÓ

PROBLEMA
Ens situem entre el 2007 i el 2009, en una empresa mitjana que es dedicava principalment al transport d’energia elèctrica, obra civil així com el sector ferroviari, tenint en aquest el focus més important d’actuació. Concretament jo, em trobava a la delegació de Barcelona on ostentava el càrrec de Cap d’obra junt amb dos companys mes, un de la mateixa edat (24 anys) i l’altre dos o tres anys mes gran. A les oficines, hi constàvem: el Director Regional, el Cap de grup (coordinador dels diferents caps d’obra), el Cap dels encarregats, 3 Caps d’obra, un Comptable-Delegat de RRHH i una Secretària.
L’empresa en qüestió presentava una estructura totalment piramidal. L’organització tenia anys d’experiència en el sector. Hi havia gent amb molta experiència i un gran coneixement en la matèria com ara passava amb el Cap de grup i el Cap dels encarregats. Tots dos junts formaven un tàndem amb un potencial molt elevat, però quan arribava l’hora de treballar colze a colze amb els altres caps d’obra la cosa canviava radicalment. Tota la fluïdesa que podies observar entre ells, es convertia en un feixuga càrrega que era impossible  seguir. Els 3 caps d’obra havíem intentat parlar en ells més d’un cop sobre el fet de que quan havien de treballar amb nosaltre canviaven d’actituds i entraven en un passotisme extrem. Això era molt frustrant i desmotivador de cara als tres caps d’obra. Sempre ens deien el mateix: ‘teneis que aprender’; però hi havia la sensació de que ells no estaven disposat a ensenyar.  Per una altra banda el Director general sobre el paper era el responsable de cordinarnos a tots i fer que tots reméssim cap a la mateixa direcció, però no era així. Paradigmaticament, el Cap de grup i el dels encarregats (aquest no tant) tenien el poder de fer i desfer al seu gust, tot desprogramant de cap a peus la feina que els caps d’obra havien estat dies planificant. Tot això feia que la confiança amb ells fos nul·la, així com el sentiment de seguretat. Dintre l’organització s’hi identificaven els carrecs, però les responsabilitats no estaven definides enlloc, la comunicació com a tal també era inexistent.
Per als caps l’interes personal era primordial i les persones que convergien en la organització es situaven en un segon pla, fe d’això es la llarga llista d’altes i baixes de personal que es va produir durant el temps que hi vaig ser. L’autoritat era inqüestionable, el que ells deien era inamovible. Molts cops s’equivocaven però mai reconeixien els seus erros. L’ambient de la oficina no era tampoc agradable, qüasi mai s’hi denotava alegria. Quant els caps d’obra intentaven proposar millores, la negació continua era l’única resposta que obteniem. Altrament, els sous eren totalment tancats, ja treballessis 8 o 24 hores al dia, diumenges o festius, el sou a final de mes sempre era el mateix. Altramnet no hi havia companyerisme (si amb els caps d’obra, però no amb els superiors) i la possibilitat de creixement semblava nul·la.
Tots aquests fets repercutien en una enorme desmotivació per part dels caps d’obra.
Com es podría millorar la situació dels cap d’obra?

PERSPECTIVA
Si analaitzem la situació, podem observar tres individus (caps d’obra) joves, aproximadament de la mateixa edat, recentment titulats que van coincidir al mateix lloc de treball a la mateixa emrpesa. Molt possiblement va ser la primera feina que van desenvolupar com a enginyers per lo que la motivació no els devia faltava pas. Observant el problema doncs, podem identificar un greu obstacle per al creixement tant personal com professional dels caps d’obra.
En la despcripció del cas podem identificar un seguit de greus problemàtiques que corroboren aquests obstacles, entre les més importants podem trobar: relació molt limitada entre els caps d’obra i el cap de grup, incomunicació, responsabilitats no definides, desconfiança, pessimisme, interesos personals, problemes de remuneració, falta d’honestitat,...
Les caraterístiques aquí descrites ens fan pensar que el més adequat  hagues sigut adoptar i apostar per una Perspectica Humanística motivacional sobre els tres joves treballadors tot resaltant la capacitat del individu per aconseguir el su creixement amb la finaliat d’aprofitar l’impetu i les ganes de treballar dels tres joves. Dintre d’aquesta perpectica podem situar la Teoría de les Necessitats de Maslow entre altres. Entre aquestes altres teoríes també podrem fer ús de la de Mc Clelland.

SOLUCIÓ PROPOSADA
 En primer lloc, l’organització que acabem de descriure, i més concretament el delegat responsible de la delegació hauría d’haver replantejat la situació i redefinir algunes qüestions així com definirne de noves. Tot seguit enumerarem algunes d’elles, essent claus per a una bona conjunció, motivació e implicació del grup :
·        Posicionarse com a veritable líder del grup.
·        Definir objetius realistes i mesurarlos regularment.
·        Definir responsabilitats.
·        Estimular la comunicació.
·        Fomentar l’ensenyament i l’aprenentatge.
·        Identificar els valors dels empleats.
·        Potenciar la vitalitat i l’entusiasme.
·        Tractar els empleats com a persones.
·        Assumir les diferències individuals.
·        Alentar la partcipació i la col·laboració.
·        Fer ús del reconeixement.
·        Incitar al personal a exposar els seus critèris sobre els projectes.

Tots aquest punts formen part d’una serie de directrius i competències que són fonamentals per aconseguir una bona dinàmica de grup i parcialement la motivació del mateix. Diem parcialemnt, ja que segons la teoria de Maslow, cada individu respon a unes necessitats concretes, això implica que cadascun dels membres pot necessitar uns estimuls o uns altres per aconiseguir el màxim de motivació. Veure video: http://www.youtube.com/watch?v=Oun2OnQjpIA&feature=related
En el cas que ens aten, i que estem treballant, donat que els tres joves comparteixen una seríe de característiques prou importants podríem cometre l’error d’encasellarlos a tots en el mateix nivell de necessitats, a priori es cert que casen amb un perfil determinat, però no sabem que hi ha una mica  més enllà.
Per tal d’evitar aquest error, i poder extreure el màxim d’ells, es fonamental que una vegada introduits els punts inicials, el delegat de la organització sigui capaç d’analitzar cadascun dels membres del equip i poder identificar així amb més exactitut quines son les necessitats reals de cadascú. D’aquesta manera podrá definir unes pautes de motivació més personalitzades, destinades a satisfer aquestes necessitats o les del nivell superior,que una vegada induïdes repercutiran en un major benestar personal i motivacional que a la vegada es correspondra en un augment del rendiment del grup.
 Comentar que qualsevol detall per insignificant que sigue pot repercutir en un increment de la motivació, inclús una simple melodia, tal i com podem observat al següet tall de la pelicula Full Monty: http://www.youtube.com/watch?v=nWjYsrQVUSw
 Paralelament a la teoría de Maslow, podem incerir també a la de Mc Clelland que difereix una mica en quant a les necessitats de Maslow (seguint el link podem trobar mes informació): http://mcclellandrrhh.blogspot.com/2007/10/cual-es-la-teora-de-las-necesidades.html
En la presentció del cas, es pot obervar com els joves treballadors realment tenien interes en la feina tan com en creixer professionalment com es despren del fet que intentaven establir una comunicació amb el cap de grup. Volien assumir responsabilitats i lluitar conjutnament per l’èxit professional per aconseguir un cert prestigi,  i per que no, aconseguir unes relacions interpersonals amistoses. Aquesta també hagues pogut ser una bona via per a desenvolupar un plà de motivació efectiu.
 Hem pogut observar al llarg del cas que existeixent tant factors interns com externs als treballadors, es per això que s’ha d’aconseguir una bona conjunció entre tots dos, per poder arribar a la exel·lència en el treball.

Nota:
FULL MONTY, es una pelicula en la que es poden identificar molt bé algunes les diferents necessitats de la piràmide de Maslow i reflectiex com en una bona motivació/necessitat (provingue d’on provingue aquesta motivació) es poden aconseguir coses impensables. Recomanen la seua visualització sense perdre de vista la teoría de les necessitats de Maslow. Seguint el link, podem fer una descàrrega directa:

 Bibliografia / Webgrafia
·         Apunts de classe                                                         

0 comentarios:

Publica un comentari a l'entrada

 
Copyright 2009 Tècniques d'Habilitats Directives. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan