diumenge, 19 de desembre del 2010

Pràctica 5: L'organització Virtual


Són molts els models d’organització que podem trobar e identificar en l’actualitat entre les diferents empreses d’avui dia. Des de fa anys, el model d’organització piramidal ha estat present en el gros del volum d’aquestes empreses/organitzacions que composaven el global d’aquestes, però els canvis socioculturals, empresarials així com els avenços tecnològics estan contribuint (i molt) a que aquest model piramidal comenci a quedar obsolet i cada cop més fan acte de presencia nous models organitzacionals com ara el model horitzontal en les seves diferents formes: xarxa, virtual, trèvol, hipertrèvol, etc.  
En aquesta ocasió estudiarem el model d’organització Virtual, el qual avui dia comença a tenir gran pes  i representació en el mercat.
En primer lloc, començarem per descriure el concepte d’organització virtual, tot aportant diferents definicions  i matisacions d’aquest. De entre molts autors i definicions s’ha extret una petita mostra a mode de resum:
HILL (1997) – Un grup identificable de persones u organitzacions on l’ús de les TIC es considerablement superior, reduint d’aquesta manera la necessitat de presencia física en les transaccions de negocis o en el treball de col·laboració amb la finalitat de fer realitat una series d’objectius comuns.
Ott y nASTANSKY (1997:22-23) – “[...] Cooperació voluntària de diversos agents  legalment independents de tipus variable (organitzacions completes, departaments individuals, grups de projectes, persones individuals, etc.), que produeix un producte basat en una entesa comuna de les seues regles de negoci. Tots els socis col·laboradors aporten els seus recursos, capacitats diferents o habilitats i Know-how amb la finalitat de ser mes ràpids en reaccionar, més flexibles i mes internacionals. Almenys un soci representa la organització virtual en el món extern (i la major part del temps te la responsabilitat estructural també) i els socis estan connectats uns amb els altres mitjançant tecnologia moderna de la informació i la comunicació” Organització Virtual.
Ten Have et al.(1997) - “[...] és una aliança dinàmica entre organitzacions que aporten capacitats i recursos complementaris i que es troben disponibles conjuntament per cada una d’elles, amb l’objectiu d’entregar un producte o servei al mercat com un col·lectiu”. Organització Virtual.
Travicia (1997:2) - “[...] Conjunt temporal o permanent d’individus, grups, unitats organitzatives, que pertanyen o no a la mateixa organització, u organitzacions completes, dispersos geogràficament, que depenen de la comunicació electrònica per a completar el procés productiu” Organització Virtual.
Zimmermann (1997:3-4) - “[...] És una empresa que careix d’algunes característiques estructurals de les empreses reals, però encara així funciona com una empresa en la imaginació del observador.
Des de un punt de vista institucional, la empresa virtual es una combinació de les millors capacitats diferenciadores de les empreses legalment independents que cooperen. Es troben unides mitjançant l’ús de la tecnologia de la informació moderna fins que s’assoleix cert propòsit de negoci i sense considerar fronteres d’empresa o de país”
En certa manera es pot considerar una organització virtual com una extensió d’una organització en xarxa . A l’article “La empresa global: RIP”  de The Economist (6 de febrer del 1993), consideren l’empresa virtual com “una xarxa temporal d’empreses que s’uneixen per explotar una oportunitat específica de mercat per mig del recolzament en les noves tecnologies que componen la xarxa”.
En forma de resum, i extraient les principals idees del llarg llistat de definicions vistes podríem dir que una organització virtual es aquella que conceptualment incorpora:
§        És tracta d’una empresa, composta per diverses en col·laboració, acceptant normalment qualssevol formula instrumental:aliances estratègiques, UTE’s, subcontractació, etc.
§        Cada una d’elles aporta lo que sap fer millor que cap altra.
§        El nucli de la empresa el constitueixen el conjunt de col·laboradors, amb suficient autonomia y coneixedors dels objectius de la empresa. Treballen per equips interdisciplinaris i mitjançant projectes (normalment)
§        Les empreses es relacionen entre elles i amb altres col·laboradors exteriors mitjançant el recolzament del ús de les TIC.

La tecnologia informàtica i la tecnologia de comunicacions permeten establir una organització omnipresent, sense barreres, els recursos de les quals es poden trobar a llocs diferents del planeta amb la possibilitat d’estar en continua y constant comunicació; de moure’s amb facilitat d’un punt a un altre tot eradicant els límits de temps y espai.

Les Característiques del model  d’Organització Virtual son nombroses i fàcilment identificables. Seguidament en mostrarem una relació, la més important sota la nostra consideració:
§        Els individus tenen  una visió o meta compartida així com un protocol per a la col·laboració.
§        Agrupen activitats en concordança a les seues “core competències”.
§        Treballen junts en equips amb la finalitat d’aportar les seues “core competències” a la cadena de valor.
§        Processen i distribueixen la informació en temps real a traves de tota la xarxa, la qual cosa els permet prendre decisions i coordinar accions de forma molt rapida.
§        Es poden afegir membres a la xarxa, segons en siguin necessàries noves “core competències”.
Paral·lelament i com a conseqüència es precís l’existència d’un seguit de característiques organitzatives per tal d’aconseguir un bon funcionament en aquestes organitzacions. Seguidament farem referència a aquests aspectes:
Obertura, Integració en xarxa de negocis, Autoadministració i autorització per actuar, Flexibilitat, Cooperació, Compromisos interpersonal e intergrupals, Independència, Especialització d’Habilitats, Accessibilitat i finalment Independència del temps i del espai.

L’organització virtual, com qualsevol altre tipus d’organització presenta un seguit d’avantatges i desavantatges que no podem deixar de veure, ja que algunes d’elles poden ser realment importants depenent de la caracterització que li vulguem donar a l’organització en el futur. Tot seguit descriurem enumerarem alguns d’aquets avantatges i desavantatges.

Avantatges:
§        Permeten una rapida adaptació a les necessitats del entorn, proporcionant una major flexibilitat a la cadena de valor formada per les empreses participants.
§        Agilitza la resposta als canvis en les necessitats dels clients.
§        Millora la eficiència Organitzativa.
§        Menors costos degut a l’especialització de cadascun dels agents integrants.
§        Augmenta la productivitat.
§        Augmenta la competitivitat.

Desavantatges
§        La possible pèrdua del Know-How (això es clau).
§        Al augmentar les subcontractacions d’activitats, el guany del valor agregat s’entrega a altres.
§        Es necessiten grans dosis d’autodisciplina, (de cara als autotreballadors i teletreballadors).
§        Pot produir poblemes de tipus psicològic o relacional, ja que pot produir sensació d’aïllament.
§        Presenta dificultats per a motivar als treballadors ‘a distancia’.
§        Depenent dels països, inexistència d’un mar legal que regule el treball.
§        S’ha de posar especial compte a la Seguretat de la Informació.
§        Cap la possibilitat de perdre el control sobre el negoci al sorgir algun conflicte amb alguna de les parts que conformen la xarxa.

A mode d’exemple, citem dues organitzacions que segons la nostra opinió s’identifiquen clarament amb el model d’organització Virtual. Aquestes són:
§        Amazon.com; aquesta organització ven per internet, no te tendes, no mou inventaris, rep solament el pagament en diners de plàstic i els seus propietaris l’han d’administrar des de casa utilitzant únicament el seu ordinador personal.

§        Mercadeo.com; aquesta es una publicació terriblement virtual. Te poc “d’organització” en l’estricte sentit de la paraula, ja que es una bola de zeros i uns en algun lloc llunyà i remot servidor dels EEUU, i l’únic contacte entre col·laboradors, lectors i el editor es per mig de e-mail. Molts dels col·laboradors mai s0han vist en persona ni entre ells, ni amb l’editor.

Bibliografia / Webgrafia
·         Apunts de classe
·         www.gestiopolis.com
·         www.wikilearning.com
·         www.portaldelconocimiento.com
                                                          

0 comentarios:

Publica un comentari a l'entrada

 
Copyright 2009 Tècniques d'Habilitats Directives. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan